pondělí, června 06, 2011

Problém se zubaři

Část zubařů se nyní začíná ošívat, jak to prý musíme všichni doplácet na nejobyčejnější plomby, protože jejich práce je vlastně strašně ztrátová. Místo aby řešili nějaké narovnání cen s pojišťovnami, ale hlavně předložili, kde je to tak prodělečné (materiál či patnáct minut práce), tak plánují sáhnout lidem rovnou do peněženek. Všichni navíc kolem nich lžou, protože každý si za kazy může sám.

Nejsem zubař ani lékař a nehodlám rozebírat, co může či nemůže být smrtelné, nebo je či není genetického či jiného původu (například z důvodu braní léků nebo nedostatku vápníku, či kdo ví čeho ještě). Faktem je, že velká část problémů s kazy vzniká špatnou výživou a špatnou zubní péčí, to druhé má alespoň podle mých znalostí klíčový vliv (dovede velmi omezit působení prvního). Ale tady je zároveň kámen úrazu.

Jak totiž vypadá návštěva u zubaře ? Dobrý den, centig*. Jé vy máte zubní kámen, centig. A tady se vám ukázal nějaký kazík, injekci, centig. Hmm, krásně jsme to vyvrtali. Co s tou dírou, vyplníme to bílou viďte, přeci byste nechtěli vypadat jak zrůdička, centig. No jak vám to sluší, nechcete si ještě koupit tady super pastu na rozloučenou ? Centig, nashledanou a těšíme se na vaši další návštěvu.

Jak z vlastní zkušenosti u několika zubařů, tak z toho co jsem slyšel u všech známých, naši zubaři pouze řeší následky. To co jíte a hlavně jak si čistíte zuby je ve skutečnosti nijak nevzrušuje (proč by mělo, přicházeli by v budoucnu o penízky). Pouze v případě, že vám už začne jít trochu více do tuhého a začnete se ptát například co s krvácením dásní, tak vás odešlou za svým přítelem či za sebou samým v jiných hodinách na dentální hygienu. Centig, centig, centig, centig.

Dokud zde nebude velmi pečlivě vypracován systém bezplatného vzdělávání a preventivní zubní péče pro děti jako například ve Skandinávii (nastávající dospělci, kteří by záhy měli cvakat jako diví, mají prý dnes podle odborníků zuby v otřesnějším stavu, než předchozí generace), a jestli nebude nějakým způsobem vyřešeno co s velkou částí zubařskou osvětou nezasažené dospělé populace pro jejíž rodinné rozpočty jsou dodatečné služby soukromých dentálních hygienistů drahé, nemá smysl cokoliv dál zpoplatňovat. Vlastně to smysl má - pro naplnění kapes nebohých stomatologů, zatím co lidem to zvýší už tak absurdně vyšroubované nezbytné životní náklady.


------------
* centig - pokud nevíte o co jde, doporučuji přečíst si Neználka na Měsíci a kouzelnou scénku z hotelu. Jinak centig je penízek.

Štítky:



pošli na vybrali.sme.sk

Komentáře: 6:

V 6/06/2011 3:22 odp. , Anonymous Jan řekl...

Nechci ani moc komentovat ekonomické aspekty. Ty jsou všeobecně známy. Pamatuji, jak jsem na těchto stránkách před lety zveřejnil vtip o mladém lékaři, který vyléčil pacientku při první návštěvě, načež mu otec (lékař) odpověděl, že si to zasloužila, když mu zaplatila celá studia. Dočkal jsem se tehdy nemilých reakcí. Dnes už každý asi chápe, že smyslem činnosti lékařů není uzdravit, nýbrž léčit. Každý vyléčený je připravuje o příjem. Parlament ani vláda nepředkládá pravdivé důvodové zprávy k přijímaným zákonům. Aby člověk pochopil účel zákona, musí si počkat, kde kdo vypískne. Například při návrhu na odstranění poplatku za položku na receptu nevypískl žádný lékárník. A měl by, když mu snižují tržbu. Patrně ví své. Zaujala mne v textu věta:
"Faktem je, že velká část problémů s kazy vzniká špatnou výživou a špatnou zubní péčí..."
Dodal bych - "Podle nyní známých poznatků". Během svého života jsem se bohužel stačil přesvědčit, jak zcela vědecké názory byly po nějaké době nahrazeny stejně vědeckými názory, jen opačného významu. Občas se začíná připouštět, že někdejší léčebné metody zubů nevedly k dlouhodobé a bezproblémové záchraně zubu, občas se začíná připuštět, že samotné pití mléka a jiných na Ca bohatých látek nemá žádoucí efekt ani na zuby ani na kosti. A občas se objeví názor, že některé kartáčky a některé pasty a... Asi bych mohl pokračovat. Uvidíme časem.

 
V 6/06/2011 3:27 odp. , Blogger ods řekl...

S těmi poznatky je to určitě pravda, ale právě proto jsem použil formulaci, ne že všechny (jak de facto razí zubaři) ale velká část. To si myslím, že odpovídá (i když samozřejmě lidé, kteří si nečistí zuby vůbec a přesto je mají v dobrém stavu leccos naznačují ohledně naší neznalosti).

 
V 6/06/2011 4:01 odp. , Anonymous Jan řekl...

Zajímavé je, že organismus bezpečně rozeznává "dobré" mikroorganismy a ty nechá na pokoji. Proti "zlým" naopak ihned zahájí válku. Že by zrovna v dutině ústní, přímo bráně do organismu, ten boj vzdal ? Proč ? Je tu příliš větrno, či co? Ale nejsem lékař, jen pozorovatel světa. Je to tedy laický názor. Jenže jak je všeobecně známo: Kdyby čmelák, s ohledem na své rozměry,hmotnost a jiné parametry věděl, že podle fyzikálních zákonů nemůže létat, lezl by po mezi. Jenže on to neví, tak létá. Sice jako "bombarďák", ale létá.

 
V 6/06/2011 9:02 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Bohužel musím s článkem i komentáři souhlasit. Loni jsem si našel ortodontistku, abych si nechal udělat rovnátka. Ta mi při první návštěvě a pohledu do úst oznámila, že rovnátka nasadí nejdřív za půl roku, až odezní zánět dásní. Byl jsem překvapen, neboť jsem o žádném zánětu nevěděl. Ortodontistka mě poslala k zubní hygienistce, která mě sice od zánětu pomohla, ale zároveň od pěkné řádky stovek. Nejlepší na tom je, že k oné ortodontistce jsem přišel pár týdnů po preventivní prohlídce u svého zubaře. Ten samozřejmě o nějakém zánětu neřekl ani slovo, zato o "regulační" poplatek si samozřejmě řekl. Když jsem se zeptal ortodontistky, proč mi můj zubař o tom zánětu neřekl, jen pokrčila rameny. Já už teď nevím, co vlastně teda je úkolem zubařů, když i na takové základní věci jako preventivní péči o chrup už člověk musí chodit k hygienistkám a nápravu postavení zubů řeší ortodontisté. Bohužel moje důvěra v zubní lékaře od té doby poněkud poklesla.

 
V 6/07/2011 5:06 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Včera v TV (nevím kde, kdy, ale je to jedno) hovořil prezident zubařské komory s nějakým koaličním poslancem, asi takto:
Prezident: "zubní kaz je trest za špatnou péči o zuby".
Poslanec (asi lékař): "ale já si zuby čistím, ale plomby jsem stejně potřeboval".
Prezident: "tak si je čistíte špatně".
Teď by mělo nastat: "pane prezidente, otevřte svoji hubu na kameru" k tomu ovšem samozřejmě nedošlo, škoda.

 
V 6/11/2011 8:31 odp. , Anonymous Brumla řekl...

Neználka mám 4 knížky. Naše uvědomělá generace se ho teď (tedy hlavně Neználka na měsíci) snaží zakázat jako knihu oslavující komunismus. Onehdy jsem slyšel plkat jednoho takového strýce v televizi - bohužel už nepustili archivní záznam jak ten samý strýc před lety vychvaloval jak krásně tato kniha ilustruje kapitalismus.....(chceš něco? - zaplať centig :))

 

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka